Tankar om att vara danslärare

Det finns både för- och nackdelar med att jobba som jag gör. Som de flesta vet så söker jag jobb för fullt för att förhoppningsvis få en lite mer fast tjänst någonstans och slippa pendla så mycket. Därför har jag suttit och funderat på för- och nackdelar med det jobb jag har nu:

Fördelar
  • Det är ett mycket varierat jobb där man får möta många olika elevgrupper och testa lika dansgenrer/tekniker.
  • Det är ett kreativt jobb där man får chans att utveckla sin egen och andras fantasi och skaparförmåga.
  • Det är ett fysiskt jobb.
  • Det är roligt!
  • Det är ett flexibelt jobb där du får lägga upp din planeringstid själv och därmed välja när du jobbar och när du är ledig.
  • Det är en utmaning att undervisa och samtidigt försöka se och hjälpa/puscha alla elever i gruppen och det är en kick att se hur eleverna utvecklas.

Nackdelar

  • Det går åt mycket tid till att resa till och från alla jobb.
  • Det är svårt att planera för så många olika dansgrupper.
  • Det blir ganska ensamt då man inte träffar sina kollegor utan reser/planerar/undervisar helt på egen hand.
  • Det är svårt att vara kreativ och nyskapande och inte fastna i ett mönster.
  • Det är mycket kvälls/helgjobb.

Om jag fick önska så skulle jag vilja arbeta på en eller två skolor i samma stad och där man har ett nära samarbete med andra lärare. Jag saknar verkligen att ha kollegor som man kan diskutera med. Skulle vara skönt också att jobba lite mer dagtid så man får kvällar och helger fria till annat. Nån som kan ge mig ett sånt jobb? Gärna heltid med hyfsad lön också:P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0